lördag 14 februari 2009

Är jag blockerad?

Bloggaren Jinge har hamnat i fokus de senaste dagarna efter att Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA)publicerat en debattartikel i Sydsvenskan, där de anklagar honom för antisemitism och oroas av att Lars Ohly listar Jinge som en av sina favoritbloggar.

När jag läser deras artikel blir jag oroad över hur öppet antisemitiska uttalande florerar på hans blogg. Själv menar Jinge att han är grovt felciterad och att citaten är tagna ur sitt sammanhang. På bloggen Al Hanatzav ges en annan bild än den Jinge framställer av sin eventuella antisemitism. Jag har läst Jinge, artikeln från SKMA, inlägget på Al Hamatzav (vilket jag även kommenterat uppskattande) och några andra bloggare som skriver om debatten.

Vad jag dock inte gjort är att själv kommentera på Jinges blogg. Jag har aldrig skrivit en rad om Jinge. Fram tills imorse kunde jag besöka hans blogg. Men nu möts jag av detta,

One state and its government are prohibited to read this homepage. Stop the harassment and persecution of dissidents and critics! It is fascism!

Har du hamnat på den här sidan så har du antagligen betett dig på ett olämpligt sätt. Eller så har någon annan som använder samma IP-nummer gjort det. Den vanligaste orsaken är att man inte följt de kommentarsregler som gäller, den s.k. netiketten.

Läs kommentarsreglerna nedan och när du är beredd att hålla dig till dessa så kan du maila den vars sida har skickat dig hit så kanske du kan få ytterligare en chans, men observera att det inte är ett löfte,,,

Du måste alltid tänka på netiketten när du skriver en kommentar på en blogg. Tänker du på det som står här så löper du mindre risk för att få din kommentar refuserad.

Tänk först, skriv sedan!

Följande kommentarsregler gäller:

1. Anonyma kommentarer accepteras ej. Det innebär att falska mejladresser också är förbjudna.
2. Osakliga personangrepp eller provokativa kommentarer är inte tillåtna.
3. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra stötande kommentarer raderas.
4. Länkar till sådana sidor, samt till fascistiska, nazistiska eller fanatiskt religiösa d:o raderas.
5. Länka enbart till etablerade mediesiter i löpande text.
6. Okontrollerbara och overifierbara faktauppgifter accepteras inte.
7. Off-topickommentarer raderas liksom one-liners som inte tillför något.
8. Personliga hälsningar och liknande meningslösheter raderas.
9. Kommentarsfältet är till för kommentarer, inte för privata meddelanden.

Observera att det inte är en demokratisk rättighet att få kommentera på en blogg. Precis som på en tidning så är det utgivaren som avgör vad som passar. Följer man inte netiketten så finns det inte en chans…


Kan du inte se din kommentar när den sparats så har den skickats ut i den binära världsrymden. Det kan vara så att du använt något enstaka ord som inte accepteras, det kan också vara så att du skrivit från ett IP-nummer som inte är tillåtet. Exempel på sådana IP är t.ex. diverse anonymitetsservers. Anser du att det är något fel så bör du maila mig och berätta det. Vid särskilt grova överträdelser lägger jag ut IP-numret.



Troll raderas direkt!


Detta meddelande dyker upp när jag skriver adressen www.jinge.se i min webbläsare.
Jag kan alltså inte längre besöka bloggen. Varför blir jag blockerad? Vad har jag gjort? Är det för att jag länkar till Al Hamatzav, skrivit en kommentar på deras blogg, läst Jinge-kritiska blogginlägg eller för att jag i blogg-posten nedan kritiserar en annan vänsterbloggare för antisemitism?

I alla fulla fall tycker jag inte att jag av något skäl borde bli blockerad och förhindrad att läsa hans blogg. Jag har på inget vis uppträtt kränkande mot honom eller brutit mot hans regler. Jag har ju förbövelen aldrig kommenterat på hans blogg. Det enda jag gjort är att ha andra åsikter än honom.

Uppdatering: Nu kl 12.00 kan jag återigen läsa Jinges blogg. Lite undrande är jag dock fortfarande till den tillfälliga blockeringen. Nu skiter jag i det och läser nått kul istället ;)

Inga kommentarer: