måndag 16 februari 2009

Nu får det vara nog!

Via Dick Erixon kom jag till artikeln, Lärd muslim hyllade Hitler ur dagens DN.

Chefen för Europeiska fatwarådet, Youssef al-Qaradawi, har nyligen hyllat Adolf Hitler och sagt att Förintelsen var Guds sätt att straffa judarna. Islamsk Råd i Norge tar inte avstånd från uttalandena, rapporterar Aftenposten.


Jag har svårt att finna ord, måttet är rågat och nu ska jag sluta förvånas. Trots det avskyvärda uttaalandet av al-Qaradawi känner jag mig kluven. En sorg växer fram inom mig, en sorg över den muslimska världens fullständigt obegripliga ledande representanter.
Nu är tiden inne för den mer moderne muslimske ledaren att träda fram. En ledare som kan föra fram en andlighet och teologiskt tänkande befriat från judehat, modernitetsfientlighet och berikat med tanken om den goda människan, av fri vilja uppfostrad att respektera andras frihet. Idealistiskt? Visst är det så! Men vad kan jag göra? Låta al-Qaradawis uttalande driva mig in i en avgrundsdjup misströstan om islam och till slut bli grogrunden för avsky och hat.

Nej! Nu får det vara nog! Fram med de liberala rösterna, de troende som står på individens sida, som tror på människan och hennes förmåga att välja rätt.

Jag har gjort mitt val. Tro på individen! Tro på hennes frihet!

Inga kommentarer: