måndag 2 februari 2009

Tja, varför inte. En liten konsumentbojkott!

Bloggen Svensk Myndighetskontroll uppmannar till bojkott mot nöjesindustrin. Läs mer i bloggen eller hos HAX.
Jag är själv kluven till det här med fildelning och kopiering. När jag själv försöker skapa mig en frihet att överleva på mitt bokskrivande vill jag naturligtvis att folk ska köpa min bok och inte kopiera till höger och vänster, däremot måste det finnas en rimlighet i den kostnad man tar ut för en "nöjes"-produkt. Min bok t.ex. kan köpas för ett pris mellan 91kr - 150kr. Det lägre priset är rimligt och skäligt, medan det högre känns aningen högt. Jag som författare får inte ett öre mer i ersättning om någon betalar det högre priset, så till stora delar handlar den höga kostnaden om marginaler och påslag i de olika leden fram till kunden. Vilka nivåer som är rimliga vet inte jag, men jag anser absolut att ingen ska betala mer än 91kr för min bok i alla fall.

Jag tycker som sagt inte det är ok att fildela, men jag anser att skivbolag, förlag och speltillverkare behöver anpassa sig till den verklighet som råder och inte försöka låsa in varenda kutryggig tonåring i landet.

Just därför tilltalas jag av en 3 veckor kort bojkott för att se om vi konsumenter kan påverka industrin till en uppdatering av sitt sätt att tjäna pengar på bl.a spel och musik.

Jag är med andra ord PÅ ;)

Inga kommentarer: